Startsidan
  Kunskap
Artiklar
Intervjuer
Dokumentation
Forum
Lag och rätt
Kurser
  HTML
  DHTML
  XML
  ASP
  PHP
  CGI
  CSS
  Webdesign
  Javascript

 Resurser
Sponsorer
Bannerbyten
CGI
Forum
Gästböcker
Hotell
Javascript
Nyhetsbrev
Omdirigering
Promotion
Räknare
 Filarkiv
Backup
Färgverktyg
Firewalls
Ftp-klienter
Ftp-servrar
Html-editorer
Länktestare
Mailservrar
Submiters
Tillbehör
Webläsare
Webservrar

 
Du.är.här:
CITRUZ/KUNSKAP/ARTIKLAR/ANVÄNDBARHET

Skriv ut artikeln

Användbarhet

En webbsajt kan liknas med en gåva, en present från dig till dina besökare. Trots att det är du som sitter vaken uppe på nätterna och jobbar med sajten är det upp till besökarna om din sajt är lyckad eller ej.

Tänk dig att du är en 15-årig grabb som lever för att trimma moppar och ragga brudar. Tänk dig också sedan att du ger din gammelfarmor ett sprillans nytt trimmavgasrör till en moped! Det skulle ju vara precis vad du önskat dig, men nu är det din gammelfarmor som fått en present som hon absolut inte har den minsta gnutta användning av (förutom i vissa extrema fall). Likadant är det med webbyggare som designar sina sidor efter sina egna behov och sedan undrar varför så många klagar på sajtens användbarhet.

Om du vill vara säker på vad dina användare vill ha, fråga dom!

Besökarcentrerat webbyggande

Genom att veta din målgrupp kan du även ta reda på hur du skall bygga din sajt. Genom att ha dessa ord = "Utgå från målgruppens behov" i dina tankar kommer du markant öka dina chanser att bygga en användbar sajt för dina besökare. Kom ihåg! Utgå från målgruppens behov...

Lär känna din målgrupp/befintliga besökare

Genom att ta kontakt med presoner som ingår i den tilltänkta målgruppen för din sajt kan du få ut värdefull information om deras syn på hur en sajt ska se ut. Jobbar du med att ta fram en sajt åt ett företag eller liknande skall du se det som prioritet att så tidigt som möjligt under projektets gång ta reda på all tänkbar information om målgruppen.

En sajt kan självklart ha olika typer av målgrupper/besökare. Detta "problem" klarar du enklast av genom att dela in de tilltänkta besökarna i olika undergrupper. Vi på Citruz.nu är (tack vare en tidigare undersökning) medvetna om exempelvis: kunskapsgrad inom webbygge, kön och diverse annan nyttig information som gör att vi kan anpassa oss efter detta. Det dominerande grupperingssättet vi använder oss av är "förkunskaper eller grad av kunnande inom webbyggande", utifrån detta kan vi anpassa våra avdelningar till att på bästa sätt passa dessa olika grupperingar.

Upprepning: (Som dock är värd att upprepa), Det är inte webbyggaren, utan besökarna som slutligen avgör om sajten är bra eller ett stolpskott.

Det finns alltför många webbyggare som utgår från sina egna kunskaper och sin egen smak som i webbyggarens fal ofta betyder ett högre kunnande om internet än medelsurfaren. Men om din sajt ska vända sig till likasinnade kan du behöver du ofta inte tänka lika mycket på det. Men något bland det värsta som jag själv upplever på sajter är när man helt enkelt måste tänka mer än nödvändigt för att få den informationen man behöver. Om det var meningen att jag ville sitta och försöka lista ut hur jag tar mig fram till viss information skulle jag inte surfa utan snarare springa omkring på stadsbiblioteket med ögonbindel.

Visst finns det många begåvade designers på webben som ägnar tresiffriga timmtal med att göra udda, kluriga, svårförstådda, användarmässiga stolpskott och totalt värdelösa sajter som inte tillför något annat än vacker färg och form. ( Ett utmärkt exempel på detta får du om du kollar in vissa av medlemmarna på Swedeform.com, inget illa menat om denna typ av webbyggare så länge de besparar användarinriktade webbyggare kommentarer som "Äh... Fan va ute! Det e Flash som gäller nu!" och "Va!?! inga coola shockwaves!!!" och liknande).

Bakåt

 

Uppåt
Framåt
Framåt

 

Copyright © Baitworm labs. 2001 || Privacy policy

 

 

Håll dig uppdaterad
med våra nyheter!
Prenumerera Avsluta


Om Citruz.nu
Skryt
Kontakta oss
Länka till Citruz.nu
Annonsera
WebDev.