Citruz.nu  Webbyggarens smultronställe #1 Om Citruz.nu
Skryt
Kontakta oss
Länka till Citruz.nu
 
 

  Startsidan
  Kunskap
Artiklar
Intervjuer
Dokumentation
Forum
Lag och rätt
Kurser
  HTML
  DHTML
  XML
  ASP
  PHP
  CGI
  CSS
  Webdesign
  Javascript

 Resurser
Sponsorer
Bannerbyten
CGI
Forum
Gästböcker
Hotell
Javascript
Nyhetsbrev
Omdirigering
Promotion
Räknare
 Filarkiv
Backup
Färgverktyg
Firewalls
Ftp-klienter
Ftp-servrar
Html-editorer
Länktestare
Mailservrar
Submiters
Tillbehör
Webläsare
Webservrar

 
Du.är.här:
CITRUZ/KUNSKAP/ARTIKLAR/GRATIS.SAJTPUBLICITET

Alla har inte miljonbelopp att satsa på reklam


Merparten av sajtägarna runtom i världen har inga miljonbelopp att spendera på dyra annonser på internet och tv. Men du har kanske ändå en snygg sajt med bra innehåll som förtjänar uppmärksamhet. Frågan är då hur man får denna uppmärksamhet som man behöver av minsta möjliga pris? Vi räknar upp några smarta tipps på hur du kan få din sajt att synas mer.

Banner Xchange är ett nätverk av sajter som visar reklam för varandra.
 Ofta är detta skött av en mellanhand som exempelvis Linkpool(svensk) eller LinkExchange(engelsk). Du kan även starta din egen banner xchange där du byter reklam med andra företag på dina egna villkor. Det finns både fördelar och nackdelar med båda sätten, mer om det senare.
 Vanligtvis fungerar det så att du upplåter ett utrymme på din sajt där ett script gör reklam för andra sajter i nätverket, och för varje gång som din sajt visar reklam för en annan sajt får du ett poäng. Dessa poäng gör sedan så att reklam för din sajt visas på andra sajter i nätverket. Man brukar använda begreppet ratio x:y, ratio är ett sätt att visa vad du får för att ha visat y antal reklam på din sajt exempelvis om en leverantör har ratio 1:1 betyder det att, för varje gång du visar reklam på din sajt för en annan sajt så visas reklam för din sajt på någon annan sajt. En annan vanlig typ av ratio är 1:2 vilket betyder att en annan sajt visar reklam för din sajt när du visat reklam för två andra sajter.
 För och nackdelar. Fördelen med att ha en mellanhand som ansvarar för banner xchangen är att du slipper mycket arbete som ger dig mer tid åt din sajt. Nackdelen är att ration ofta 1:2 eller sämre eftersom företaget gärna klämmer in reklam för sitt eget företag då och då på din sajt. Fördelen med att driva sin egen banner xchange är att du bestämmer över allt, från vilka du ska ha med i ditt nätverk till ratio etc. Nackdelen med detta är att du kommer att få jobba mycket med banner xchangens tekniska och praktiska aspekter, detta är både tråkigt och tidsödande och du förlorar dyrbar tid som du hellre borde spendera på sin sajts innehåll.

Traditionellt "byte av reklam" betyder helt enkelt att du kontaktar sajter som ligger i samma nisch som din egen och ber dem om att länka till din sajt. Går de inte med på detta så kan du erbjuda dig att även länka till deras sajt.
 Var bara tydlig och kortfattad med de som du är intresserad av att byta länkar med, detta sätt är ett vida underskattat sätt att göra sin sajt mer känd.

Bakåt

 

Uppåt
Framåt

 

Copyright © Baitworm labs. 2001 || Privacy policy